۵ مورد از بهترین سیستم های مدیریت محتوا در سال ۲۰۱۹

Five-Best-CMS

در دنیای وب سیستم‌ های مدیریت محتوای بسیار زیادی وجود دارند که هریک قابلیت‌های متفاوتی را برای کاربر فراهم می‌نمایند. اما ما در این مقاله سعی کرده‌ایم ۵ موردی را بررسی نماییم که مورد استفاده افراد بیشتری قرار گرفته و در ایران هم خواهان بیشتری دارند. برای تشخیص بهترین سیستم های مدیریت محتوا تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

 

سیستم های مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا، ترجمه عبارت Content Management System یا CMS است. CMS یک سیستم نرم‌افزاری‌ است که شما را قادر به انتشار و مدیریت محتوا به صورت بصری می‌نماید. این سیستم به شما کمک می‌کند تا وب سایت خود را به راحتی ساخته و آپدیت نمایید. به کمک آن میتوان محتوای سایت شامل : متن‌ها، تصاویر، ویدیو و در کل هر نوع فایل دیگری را بدون نیاز به طراحی مجدد، ویرایش و مدیریت کرد. اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا به کمک افزونه و app شما را قادر می‌سازند تا امکانات متعددی را به وب سایت خود بیفزایید.

 

امکانات سیستم های مدیریت محتوا

برخی از مردم بر این باورند که سیستم‌های مدیریت محتوا فقط برای وبلاگ نویسی ساخته شده‌اند و کاربرد دیگری ندارند. شاید باور این دسته از افراد برای بعضی از CMS ها صحیح باشد اما اکنون CMS های قدرتمندی در دنیای وب باهم در حال رقابت هستند که حتی به کمک آنها می‌توان یک فروشگاه اینترنتی بزرگ را به راحتی پیاده سازی نمود.

Five-Best-CMS

 

ویژگی یک CMS خوب

۵ ویژگی اصلی که باید از سیستم های مدیریت محتوا انتظار داشت عبارت‌اند از:

  • روش ساده برای انتشار محتوای جدید: یک CMS قدرتمند باید شامل یک ویرایشگر متن قدرتمند در حین حال با ظاهری ساده باشد که شخص بتواند به راحتی با آن محتوای جدید خود را انتشار دهد.
  • قابلیت طبقه‌بندی محتوا: سیستم های مدیریت محتوا باید امکان دسته بندی و برچسب گذاری مطالب را فراهم نمایند تا به راحتی بتوان مطالب را سازماندهی کرد.
  • قابلیت ویرایش صفحه: به غیر از انتشار محتوا، شما باید انواع مختلفی از صفحات را برای وب سایت خود ایجاد کنید. سیستم های مدیریت محتوا باید برای شما ابزارهای لازم جهت انجام این کار را ارائه دهند.
  • قابلیت سفارشی سازی: این قابلیت به این معنا است که شما به راحتی بتوانید ویژگی‌های دلخواه خود را به وب سایتتان اضافه نمایید.
  • انجمن های قدرتمند: داشتن انجمن و پشتیبان‌های قوی از یک CMS باعث میشود که شما در مواقع مواجه با مشکل تنها نباشید. همچنین با جدیدترین آپدیت‌ها و مسائل امنیتی آن سیستم آشنا شوید.

 

بهترین سیستم های مدیریت محتوا

۱- WordPress

Wordpress

 

وردپرس که امروزه سهم بزرگی از بازار وب را به خود اختصاص داده و حسابی از رقبای خود پیشی گرفته است، در ابتدا برای وبلاگ‌ نویسی طراحی شده بود. اما امروزه با گسترش وردپرس قابلیت‌های بسیار زیادی به آن افزوده شده که همین قابلیت‌ها باعث محبوبیت روز افزون آن شده است. بیش از ۳۲٪ از وب سایت‌های جهان وردپرسی هستند و سایت‌های بزرگی مثل وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و CNN از وردپرس استفاده می‌نمایند. اپن سورس بودن، پنل مدیریت کاربر پسند و منطبق بودن با قوانین سئو از جمله از مهمترین مزایای وردپرس است. همچنین وجود تعداد زیادی قالب و افزونه رایگان دست شما را کاملاً باز می‌گذارند تا امکانات متعددی را به وب سایتتان اضافه نمایید.

یکی دیگر از مزیت‌های وردپرس امکان راه اندازی انواع مختلفی از وب سایت‌ها از جمله وبلاگی، فروشگاهی، شرکتی، خبری و… است.

ویژگی‌های کلیدی:

  • رایگان و اپن سورس
  • سهولت در انتشار و ویرایش محتوا
  • ویرایشگر قدرتمند برای مدیریت محتوا
  • قابلیت توسعه راحت به کمک افزونه و تم‌ها
  • دارا بودن انجمن‌های قوی و فعال

 

۲- Joomla

Joomla

زمانی که افراد به دنبال CMS مناسب هستند قطعاً جوملا یکی از نام‌هایی است که با آن مواجه می‌شوند. جوملا یک سیستم بسیار انعطاف‌پذیر است. برای مثال جوملا برای مدیریت کردن پست‌های سفارشی بسیار مناسب است. این پلت فرم گزینه‌های زیادی را برای مدیریت کاربران ارائه می‌دهد. برای مثال جوملا می‌تواند حساب کاربری را از حساب‌های گوگل هم استخراج نماید. بنابراین یکی از موارد کاربرد جوملا استفاده درسایت‌های مبتنی بر عضویت است.

از دیگر قابلیت‌های جوملا امکان ایجاد سایت‌های چند زبانه است. به این معنا که نیازی به استفاده از افزونه‌‌ای برای اضافه کردن زبان‌های بیشتر به سایت خود ندارید. جوملا همچنین شما را قادر می‌سازد تا از چندین قالب یا تم به صورت همزمان برای انواع محتوا استفاده نمایید.

در آخر شاید تنها ایرادی که بتوان از جوملا گرفت، کاربر پسند نبودن پنل مدیریت آن باشد.

 

ویژگی‌های کلیدی:

  • پشتیبانی عالی برای انواع پست سفارشی
  • مدیریت پیشرفته کاربر
  • پشتیبانی از چند زبان بودن سایت
  • پشتیبانی از استفاده از الگوهای منحصر به فرد برای هر نوع صفحه

اگرچه در نگاه اول جوملا بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما به کسانی که تازه وارد دنیای طراحی سایت شده‌اند، توصیه نمی‌شود.

 

۳- Drupal

Drupal

 

با اینکه سهم زیادی از بازار نصیب وردپرس و جوملا شده است اما دروپال از این سهم بی‌نصیب نبوده و همواره علاقمندان زیادی خواهان آن بوده‌اند. در عمل، دروپال یکی از سیستم های مدیریت محتوا است که در بسیاری از زمینه‌ها مشابه جوملا می‌باشد. به عنوان مثال، دروپال هم یک سیستم بسیار انعطاف پذیر برای کار کردن با انواع پست سفارشی ارائه می‌دهد. همچنین به شما سطح بالایی از کنترل کاربران و مجوزهای آنها ارائه می‌دهد و حتی می‌توانید سایت‌های چند زبانه را به راحتی ایجاد نمایید.

از قابلیت‌های دیگری که به دروپال می‌توان نسبت داد، سیستم طبقه‌بندی قوی‌تر و امنیت بسیار بالای آن است. یکی دیگر از مزایای دروپال، داشتن پشتیبان‌های آنلاین و انجمن‌های فعال برای رفع مشکلات احتمالی شماست.

ویژگی‌های کلیدی:

  • سیستم مدیریت پست سفارشی
  • تنظیمات مجوز کاربران
  • پشتیبانی از چند زبان بودن سایت
  • سیستم طبقه‌بندی دقیق
  • امنیت بالا

از نقاط ضعف دروپال می‌توان به پیچیدگی فرآیند تولید قالب و کم بودن تعداد قالب‌های رایگان اشاره کرد.

 

۴- Magento

Magento

 

مجنتو یکی دیگر از سیستم‌های مدیریت محتوا از نوع پلت‌فرم متن‌باز با معماری پلاگین توسعه‌یافته است. این امکان در تجارت الکترونیک به شما اجازه می‌دهد که کدها را به نحو دلخواه خود تغییر دهید و هر ویژگی که دوست دارید، به آن اضافه کنید. مهمترین کاربرد مجنتو ساخت فروشگاه اینترنتی می‌باشد. در حال حاضر فروشگاه‌های بزرگی از جمله Nokia، Skype، Adidas ،Nike و Samsung  از مجنتو استفاده می‌کنند.

سیستم فروشگاه ساز مجنتو در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و بیش از ۲۰۰ هزار فروشگاه فعال دارد. همچنین دو نسخه برای آن منتشر شده است یک نسخه‌ی آن اپن سورس و دیگری برای فعال سازی نیاز به لایسنس شرکت دارد و رایگان نیست.

 

ویژگی های کلیدی:

  • قابلیت ساخت فروشگاه آنلاین
  • دارای قالب‌های رایگان
  • سئو مناسب

از معایب آن می‌توان به کاربرپسند نبودن پنل، رایگان نبودن نسخه‌‌ی حرفه‌ای آن اشاره کرد. همچنین در نسخه‌ی رایگان آن کاربر نمی‌تواند از خدمات پشتیبانی رسمی استفاده نماید.

 

۵- Blogger

Blogger

 

بلاگر نیز یکی از سیستم های مدیریت محتوا با امکان انتشار و ساخت وبلاگ است، که هاستینگ و مالک آن گوگل است. استفاده از بلاگر به دانش زیادی نیاز ندارد و کار کردن با آن بسیار ساده است. به دلیل اینکه این CMS توسط گوگل توسعه داده شده است، از نظر همخوانی با موتورهای جستجو و سئو کیفیت بالایی دارد.

ویژگی‌های کلیدی:

  • راه اندازی بسیار ساده
  • دامنه و هاست رایگان
  • قابلیت ادغام با دیگر ابزارهای گوگل مثل گوگل آنالیتیکس

با این وجود کاربرد بلاگرفقط ساخت یک وبلاگ است و اگر شما سایتی از نوع دیگری مدنظر داشته باشید، بلاگر مناسب شما نخواهد بود. انعطاف کم و محدود بودن امکانات این CMS باعث شده افراد کمتری به سمت این پلتفرم بروند.

در این مقاله سعی شد ۵ مورد از سیستم های مدیریت محتوا به طور کامل بررسی شوند. آنچه که می‌تواند در انتخاب یک پلتفرم مناسب به شما کمک کند، آگاهی از کاربرد این سیستم های مدیریت محتوا و مشخص شدن نوع سایت شما است. مثلاً اگر سایت شما یک سایت فروشگاهی است قطعاً باید بلاگر یا دروپال را فراموش کنید.

 

درباره ما
ارتباط گستر پرشیا (EGP) توسعه دهنده نرم‌افزار و ناشر دیجیتال دارای مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیش از ربع قرن سابقه درخشان.
اصفهان خیابان پروین خیابان صباحی شماره 174 طبقه 4
-32327424031