نرم افزار کامفار COMFAR

نرم افزار کامفار فارسی

نرم افزار COMFAR

نام نرم افزار COMFAR مخفف عبارت انگلیسی Computer Model for feasibility Analysis and reporting بوده که به اختصار COMFAR به معنای مدل کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل امکان سنجی و گزارش دهی نامیده شده است.

کامفار (انگلیسی: Comfar Expert‎) نام نرم‌افزاری است که برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکان‌سنجی و طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی، شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار می‌رود. این نرم‌افزار توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (UNIDO) تدوین شده‌است. این نرم‌افزار قابلیت تطبیق با زبان فارسی را نیز دارد.

نرم افزار کامفار فارسی
نرم افزار کامفار 3.3a اکسپرت قابل نصب بر روی ویندوزهای 32 و 64 بیتی

 

اهداف نرم افزار COMFAR

زمانی که ایده ‎های متفاوت جهت سرمایه ‎گذاری و انتخاب مطرح گردید؛ سرمایه گذاران به دنبال راه حل ‎های مختلفی بودند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. اما وجود پارامترهای فراوان (بیش از ۴۰۰۰ متغیر) محاسبات را گاهاً آنقدر پیچیده می‎ کرد که تصمیم گیرندگان از نتایج آنها اطمینان لازم را نداشتند.

از طرف دیگر نگرش‎های متفاوت به یک موضوع خاص؛ باعث می ‎شد تا نتایج یکسان حاصل نشود. به عبارت دیگر در مورد یک طرح؛ برخی از محاسبات طرح را اقتصادی جلوه می‎ داد و بعضی دیگر کلاً آن را رد می‎ کرد. این موضوع سبب شد تا دست‎ اندکاران به فکر استاندارد نمودن تعاریف و محاسبات افتادند.

اما مشکل اصلی یعنی پیچیدگی عملیات محاسباتی هنوز باقیمانده بود. برای حل این مشکل؛ کمیته‎ایی در UNIDO برای استاندارد و کامپیوتری کردن همزمان ارزیابی اقتصادی طرح‎ها تشکیل شد و نهایتاً نرم افزار COMFAR تهیه و به بازار عرضه گردید.

تجزیه و تحلیل‌های ارائه شده توسط نرم نرم افزار COMFAR به صورت کوتاه مدت و بلند مدت، نتایج مالی و اقتصادی پروژه‌های صنعتی و غیر صنعتی را تسهیل می‌کرد.

از نظر مدیریتی تصمیم گیری در خصوص پذیرش و یا عدم پذیرش یک پروژه ، همواره با سوالات زیادی در خصوص ویژگی های پروژه و نتایج اجرای آن همراه بوده است. نرم افزار COMFAR ابزاری برای ارزیابی مالی پروژه های سرمایه گذاری است که توسط آن می توان شاخص های مالی پروژه ها را محاسبه و تحلیل نمود و تاثیر تغییرات هر یک از پارامترهای ورودی سیستم را بر فرایند های مالی طرح بررسی کرد و در نهایت در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش پروژه تصمیم گیری کرد.

 

توانائیهای نرم افزار کامفار

نرم افزار COMFAR می تواند تجزیه و تحلیل اقتصادی انواع پروژه های ایجادی ، نوسازی ، توسعه ، سرمایه گذاری مشترک (joint venture) یا خصوصی سازی را انجام دهد.

کامفار عملاً تجزیه و تحلیل پروژه های صنعتی و غیر صنعتی را ساده تر و دقیق تر کرده است. بدین ترتیب ، از این منظر نرم افزار COMFAR به کارشناسان سازمان در حوزه توسعه سرمایه گذاری کمک می کند تا، بتوانند روند تحلیل طرح های مورد بررسی را به صورت کامل اجرا نمایند و در نهایت فضای مناسب برای تصمیم گیری در خصوص ارزیابی و یا اولویت بندی پروژه ها را در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار دهند.

نرم افزار COMFAR ابزاری برای ارزیابی مالی پروژه های سرمایه گذاری است که توسط آن می توان شاخص های مالی پروژه ها را محاسبه و تحلیل نمود و تاثیر تغییرات هر یک از پارامترهای ورودی سیستم را برفرایندهای مالی طرح بررسی کرد و در نهایت در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش پروژه تصمیم گیری کرد.

نرم افزار کامفار فارسی
نرم افزار کامفار 3.3a اکسپرت قابل نصب بر روی ویندوزهای 32 و 64 بیتی

ویژگی های نرم افزار COMFAR

نرم افزار کامفار برای تهیه طرح خاصی تهیه نشده است بلکه یک نرم افزار انعطاف پذیر است که می توان با استفاده از آن طرح های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، معدن و … را تهیه و تجزیه و تحلیل نمود.

همچنین می توان گفت که نرم افزار کامفار، پروژه ها را از نظر مالی، اقتصادی ارزیابی می نماید اما بررسی های فنی و تکنولوژی و سایر بررسی ها، خارج از حیطه این نرم افزار می باشد.

استفاده از این نرم افزار به دلیل انعطاف پذیری زیاد در برابر انواع پروژه ها و قابلیت های بالای این برنامه در انجام محاسبات و اجرای آنالیز های حساسیت رو به گسترش می باشد.

 

مزیت‌های نرم افزار COMFAR

نرم افزار COMFAR برنامه انعطاف‌پذیری برای ارزیابی مالی و اقتصادی پروژه‌های صنعتی است. بخشی از مزیت‌های این نرم‌افزار به شرح ذیل می‌باشد:

  • به مدیران این امکان را می‌دهد، که جریان نقدینگی را بررسی کنند و فرصت‌های موجود را به درستی ارزیابی کنند.
  • به مدیران این امکان را می‌دهد، که برنامه ریزی استراتژیکی برای طرح‌های آینده داشته باشند.
  • به مدیران این امکان را می‌دهد، که امکان تأمین منابع مالی از منابع مختلف را بررسی کنند.
  • از طولانی شدن عمر پروژه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های بیش از حد نیاز اجتناب نمایند
  • استفاده از منابع داخلی را با منابع خارجی مقایسه می‌کند.
  • برای منابع هزینه‌های دوران ساخت و تولید برنامه مجزایی ارائه می‌دهد و نقطه سربه‌سر برای محصول یا محصولات را از نقطه نظر تعداد تولید و هزینه تولید در مقایسه با زمان، هزینه، سرمایه، منابع مالی و آنالیزهای هزینه-فایده و همچنین نقاط تصمیم گیرنده را محاسبه و تعیین می‌کند و به صورت جداول و نمودارها ارائه می‌نماید.

 

نسخه های مختلف نرم افزار COMFAR III

سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد نرم افزار COMFAR III را در سه نسخه مختلف به بازار ارائه نموده تا کاربران بسته به نیاز خود از نسخه مورد نظر بهره ببرند.

این سه نوع عبارتند از:

  • COMFAR III Expert

نوع اول کلیه مدول ها و محاسبات مالی و اقتصادی را شامل می شود و به نحوی می توان گفت که نوع کامل نرم افزار است. کلیه کاربران برای تهیه گزارشات مالی و اقتصادی خود در کلیه صنایع و زمینه ها می توانند از این نوع کامفار بهره ببرند. کامل بودن این نوع کامفار به حدی است که هیچگونه محدودیتی برای کاربر از لحاظ وارد نمودن اطلاعات و گزارش گیری بوجود نخواهد آمد.

  • COMFAR III Business Planner

نوع دوم نرم افزار کامفار کلیه مدول ها و محاسبات مالی را که در نوع اول می باشد شامل می گردد اما فاقد محاسبات اقتصادی است. بنابراین استفاده از آن برای کاربرانی توصیه می گردد که صرفا به مباحث مالی علاقه دارند و بررسی ابعاد مختلف طرح از لحاظ اقتصادی برای آنان اهمیت چندانی ندارد.

مباحث مالی برای شرکت های خصوصی در درجه اول اهمیت قرار دارد و این درحالی است که شرکت های دولتی و در حالت کلی دولت مباحث اقتصادی نظیر صرفه جویی ارزی، ارزش افزوده، شاخص اشتغالزایی و غیره را که هدف از آن صرفا نفع شخصی نیست و نفع جامعه و کشور لحاظ شده، مد نظر قرار می دهد.

  • COMFAR III Mini Expert

این نوع نرم افزار کامفار مشابه نوع دوم است اما با این تفاوت که امکانات آن محدود تر از نوع دوم می باشد. در نوع اول و دوم کامفار امکان ایجاد تغییراتی در گره ها و بخش های مختلف نرم افزار مانند ایجاد و تغییر نام برخی گره ها وجود دارد، اما این امکان در COMFAR III Mini Expert وجود ندارد.

Compare COMFAR Version
Compare opposite versions COMFAR

در بحث تهیه گزارشات توجیهی مواردی مطرح می شود که در آن سهامدار و یا همان صاحب سرمایه در خصوص یک طرحی نیاز به یک گزارش اولیه و مختصر و یا باصطلاح Business Plan دارد که در مراحل اولیه بررسی یک طرح بزرگ مشخص نماید که آیا طرح توجیه مالی دارد و یا خیر، و آیا انجام ادامه مطالعات و تکمیل نمودن آن توصیه می شود و یا خیر.

در اینگونه موارد استفاده از این نوع کامفار که اطلاعات محدودتری را نسبت به نوع اول و دوم از کاربر طلب می نماید، توصیه می گردد.

لازم به ذکر است که فایل تهیه شده در این نوع کامفار قابل انتقال به نوع اول و دوم می باشد. این بدان معنی است که می توان از فایل ایجاد شده در COMFAR III Mini Expert بعنوان اطلاعات اولیه جهت تهیه فایل کامل در دو نوع دیگر کامفار بهره برد.

روش خرید نرم افزار کامفار

شرکت ارتباط گستر پرشیا تأمین کننده آخرین نسخه منتشر شده نرم افزار کامفار یعنی نسخه COMFAR III Expert 3.3a می باشد که به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است.

نسخه های کامفار فارسی قابلیت نصب برروی کلیه سیستم عامل های Windows XP, Vista, 7, 8.1 ,10 ,11  را در هر دو حالت 32 و 64 بیت دارا می باشند. توجه شود نسخه 32 و 64 بیتی توسط شرکت ارتباط گستر پرشیا بصورت مجزا ارائه شده است و شما باید متناسب با سیستم عامل خود نسخه مورد نظر را خریداری کنید.

برای خرید نسخه 32 بیتی نرم افزار کامفار اینجا را کلیک کنید

برای خرید نسخه 64 بیتی نرم افزار کامفار اینجا را کلیک کنید

 

درباره ما
ارتباط گستر پرشیا (EGP) توسعه دهنده نرم‌افزار و ناشر دیجیتال دارای مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیش از ربع قرن سابقه درخشان.
اصفهان خیابان پروین خیابان صباحی شماره 174 طبقه 4
-32327424031