حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

رسانه دیجیتال چیست؟

رسانه دیجیتال چیست؟

رسانه دیجیتال چیست؟

براساس تعریف ویکی‌پدیا رسانه دیجیتال رسانه ای است که تبادل یا انتشار محتوا در آن، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد.
طبق آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال، رسانه دیجیتال عبارت است از رسانه مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، شامل گونه‌های زیر:

  • بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای.
  • حامل دیجیتال، حاوی داده.
  • رسانه برخط .

تعریف رسانه های دیجیتال: رسانه هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی از قبیل MMS و SMS و سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آنها.

این بخش طبق شرح وظایف رسمی ماُموریت راهبردی ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال در کشور را برعهده داشته و با تاکید بر سه راهکار زیر، به دنبال انجام ماُموریت فوق می باشد:

۱٫ بستر سازی برای تولید انبوه محصولات فرهنگی دیجیتال با محتوای هماهنگ با ارزشهای نظام و حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه های دیجیتال

در شرایطی که روزانه چند عنوان بازی رایانه ای، چند صد پایگاه اینترنتی و چندین نرم افزار رایانه ای جدید مبتنی بر فرهنگ بیگانه در دسترس عمومی مردم قرار می گیرد، چاره ای جز تولید انبوه و مستمر محصولات و محتواهای مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی نیست.

در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولّی این فضا، به دنبال آن است تا با ایجاد بسترهای مناسب و حمایت از تمام تولید کنندگان محتوای دیجیتال، علاوه بر مقابله با چالش فوق، زمینه بسط و گسترش ارزشهای والای نظام مقدس جمهوری اسلامی در این فضای اثر گذار فرهنگی را فراهم آورد.

تلاشهایی همچون برگزاری سالانه جشنواره و نمایشگاه ملّی رسانه های دیجیتال، توسعه صنعت و بازار رسانه های دیجیتال، بستر سازی برای صادراتی شدن نرم افزارهای رایانه ای، راه اندازی فاز نخست شبکه فرهنگی مساجد کشور، کمک به جشنواره ها و مسابقات مختلف در حوزه رسانه های دیجیتال و ده ها مورد دیگر از جمله اقداماتی است که توسط این مرکز در راستای راهبرد فوق صورت می گیرد.

۲٫ ساماندهی و نظام مند کردن فعالیتهای فرهنگی دیجیتال در کشور

علی رغم اینکه در حوزه های سنتی و غیر دیجیتال فرهنگی چارچوبها و ضوابط مشخصی برای فعالیت وجود دارد و علی رغم اینکه در اغلب قریب به اتفاق کشورها قوانین محکم و قابل اتکایی برای سامان بخشیدن به فضای فعالیتهای مجازی وجود دارد، متاسفانه در حوزه فعالیتهای فرهنگی دیجیتال و کلا حوزه فعالیتهای تحت شبکه، عدم وجود ضوابطی دقیق و کارآمد در کشور موجب آشفتگی فضا شده است به طوریکه حتی برای دست اندرکاران و شاغلین این حوزه، حقوق و تکالیف مشخصی وضع نشده است.

این مساله ضمن آنکه فضا را برای فعالیتهای غیر مجاز فراهم می کند، زمینه تعرض به حقوق عموم مردم را فراهم می آورد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال آن است که فضای فعالیتهای فرهنگی دیجیتال در کشور را با ایجاد زیر ساختهای حقوقی، نظارتی و اجرایی سامان بخشد. تلاشهایی همچون شناسنامه دار کردن نرم افزارهای رایانه ای، صدور مجوز برای موُسسات و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال و … از جمله تلاشهایی است که در راستای این راهبرد صورت گرفته است.

۳٫ فرهنگ سازی و آشنا کردن عموم مردم با فرصت ها، چالشها و فرهنگ استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال و ارتقاء سطح دانش و مهارت پدیدآورندگان رسانه های دیجیتال

علی رغم نفوذ و گسترش بسیار سریع رسانه های دیجیتال و علی رغم اینکه اغلب خانواده ها حداقل از یکی از رسانه های دیجیتال، نظیر تلفن همراه، استفاده می کنند، ولی متاسفانه اغلب کاربران این فضای نوین فرهنگی با فرصتها، چالشها و فرهنگ استفاده صحیح از این ابزار اثرگذار آشنایی کافی را ندارند و همچنین به دلیل عدم وجود مرجعی دولتی برای حمایت از رسانه های دیجیتال متاُسفانه علی رغم داشتن استعدادها و ظرفیتهای فراوان در کشور، تاکنون کشور به سهم شایسته خود از این عرصه دست پیدا نکرده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال آن است تا با جریان سازی و کمک به انجام اقدامات تبلیغی و ترویجی و نیز حمایت از محصولات و فعالین این حوزه ضمن آشنایی عموم مردم و متخصصین با ابعاد این فضای نوین فرهنگی، زمینه لازم برای رشد و شکوفایی این صنعت بسیار مهم فرهنگی را فراهم آورد. برگزاری و کمک به برگزاری نشستهای تخصصی، کارگاه های آموزشی، مسابقات و جشنواره ها، حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه های دیجیتال در کشور و … از جمله اقداماتی است که توسط این مرکز و در راستای این راهبرد سالانه انجام می شود.

رسانه هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی از قبیل MMS و SMS و سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آنها.

برخی از اشکال رسانه های دیجیتال

١- نرم افزارهای رایانه ای (نرم افزارهای رسانه ای ، نرم افزارهای چند رسانه ای ، …)
٢- بازیهای رایانه ای (بازیهای آفلاین، بازیهای آنلاین، بازیهای موبایل ،بازیهای تحت شبکه،….)
٣- اینترنت (پایگاههای اینترنتی و سرویسهای مختلف همچون اجتماعات مجازی، گروههای اینترنتی، گفتگوی اینترنتی، ….)
۴- هنرهای دیجیتال (سینمای دیجیتال، گرافیک رایانه ای ، نقاشی دیجیتال، تئاتر دیجیتال، موسیقی دیجیتال ، …)
۵- تلفن همراه و سرویسهای مختلف آن (پیامک، پیام چند رسانه ای، GPRS، ٣G،…)

ویژگیهای رسانه های دیجیتال

١- سرعت و وسعت دامنه انتشار
٢- بستر نشر آسان (اینترنت، تکثیر استمپری،…)
٣-تنوع و حجم بالای محتوا (نرم افزارهای چند رسانه ای حاوی چند صد جلد کتاب، چند ده ساعت فیلم و صوت با قابلیت جستجو و … ، بازیهای رایانه ای )
۴- جذابیت و تعاملی بودن محصولات (بازیهای رایانه ای ، اجتماعات مجازی، …)
۵- بدون مرز بودن ارتباطات
۶- کم هزینه بودن تولید و دسترسی (با ٢٠ هزار تومان صاحب یک خبرگزاری بین المللی شوید، با ۶٠ هزار تومان هزار نسخه از یک اثر را می توان تکثیر کرد ،…)
٧- طیف وسیع و متنوع مخاطبین

 

شرکت مهندسی ارتباط گستر پرشیا (EGP) به عنوان اولین شرکت ناشر دیجیتال در استان اصفهان، دارای مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آماده همکاری و ارائه خدمات نشر دیجیتال به کلیه تولیدکنندگان بسته های نرم افزاری، شرکتهای تبلیغاتی ، روابط عمومی سازمانها و افراد حقیقی و حقوقی در سراسر کشور میباشد.

درباره ما
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X